David Lynch
Joel Schumacher
Gus Van Sant
Albert Maysles
Nastassja Kinski
Haskell Wexler
Volker Schlöndorff
Vittorio Storaro
Viggo Mortensen
Bill Murray
Keanu Reeves
Rutger Hauer
Terry Gilliam
Oliver Stone
Roman Polański
Andrzej Wajda
Isabelle Huppert
Alan Parker
Darren Aronofsky
Jerzy Skolimowski
CALEB DESCHANEL Z NAGRODĄ CAMERIMAGE ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI!
Dodano: 04.08.2014
Nagroda za Całokształt Twórczości przyznawana przez Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE jest przeznaczona dla twórców wyjątkowych, którzy z jednej strony zmienili kino swoją kreatywnością, kunsztem oraz podejściem do kwestii wizualnych, a z drugiej w każdym projekcie, w którym uczestniczyli, byli wartościowymi partnerami dla reżyserów, producentów, aktorów, scenografów i innych profesjonalistów na planie, a także stanowczymi i wyrozumiałymi liderami dla członków swoich ekip. Camerimage nie nagradza bowiem jedynie świetnych zdjęć filmowych, mistrzowskiego operowania światłem czy innych elementów operatorskiego fachu, lecz także świadomość korzystania z dostępnych środków, pracę w obliczu ograniczeń oraz umiejętność współpracy w celu stworzenia jednej, pełnej wizji filmowej. Jest nam więc niezmiernie miło ogłosić, że tegorocznym laureatem Nagrody Camerimage za Całokształt Twórczości będzie Caleb Deschanel, renomowany amerykański autor zdjęć filmowych i reżyser, który w trakcie swej trwającej już ponad cztery dekady kariery dał się poznać zarówno jako prawdziwy artysta sztuki operatorskiej, jak i twórca innowacyjny, idący z duchem czasu, który ma swój ogromny udział w powstaniu obecnie jednego z podstawowych narzędzi operatorskich - Steadicamu. Caleb Deschanel będzie gościem honorowym 22. edycji Camerimage i spotka się z publicznością po wybranych seansach swoich filmów, a w trakcie festiwalu będzie można kupić wydany przez Fundację Tumult Czarny Album poświęcony jego twórczości.

Caleb Deschanel, zdj. Douglas Kirkland

Jeśli prześledzić kolejne etapy kariery Caleba Deschanela, jak na dłoni widać, że jego artystyczna wrażliwość została ukształtowana przez filmowców, którzy są dzisiaj uznawani za jedne z najważniejszych postaci amerykańskiego kina. Jeszcze na John Hopkins University, gdzie z początku studiował medycynę, tworzył happeningi wraz z Walterem Murchem, montażystą i dźwiękowcem nagrodzonym później trzykrotnie Oscarem. Deschanel był wraz z Davidem Lynchem i Terrence'em Malickiem absolwentem pierwszego rocznika American Film Institute Conservatory (z tym drugim współpracował przy jego krótkometrażowym debiucie reżyserskim Lanton Mills). Był jednym z członków oryginalnej ekipy American Zoetrope, firmy produkcyjnej Francisa Forda Coppoli i George'a Lucasa. Wiedzę na temat praktycznych zastosowań sztuki operatorskiej zdobywał na planach filmów Johna Cassavetesa (Kobieta pod presją) oraz George'a Lucasa (THX 1138), za własne pieniądze praktykował również u Gordona Willisa, przyszłego autora zdjęć do trylogii Ojciec chrzestny Coppoli i swojego późniejszego mentora. Pracował z Halem Ashbym nad Wystarczy być i dokumentem o The Rolling Stones Spędźmy tę noc razem, wyreżyserował trzy odcinki kultowego i przełomowego serialu telewizyjnego Miasteczko Twin Peaks Davida Lyncha, a jego kandydaturę do członkostwa prestiżowego ASC, Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych, przedłożyli między innymi Haskell Wexler i Conrad L. Hall. Mimo to Deschanel zawsze pozostawał twórcą ciekawym świata i różnych sposobów opowiadania filmowych historii, trzymając się zasady, że "aby być w czymś dobrym, należy to kochać i ciężko nad tym pracować".

Kadr z filmu "Czarny rumak"

Kadr z filmu "Pierwszy krok w kosmos"

Pięć nominacji do Oscara (za Pierwszy krok w kosmos Philipa Kaufmana, Urodzonego sportowca Barry'ego Levinsona, Drogę do domu Carrolla Ballarda, Patriotę Rolanda Emmericha oraz Pasję Mela Gibsona), nominacja do nagrody BAFTA (za Czarnego rumaka Carrolla Ballarda), Srebrny Niedźwiedź Berlinale (za reżyserię krótkometrażowego Trains) oraz Nagroda za Całokształt Twórczości przyznana przez Amerykańskie Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych mówią same za siebie, ale to obrazy stworzone przez Deschanela są o wiele bardziej wymownym świadectwem jego kunsztu. Inspirowane twórczością Caravaggia oraz sztuką renesansową kadry Pasji Gibsona rozświetlają swym efemerycznym pięknem i subtelnością ekranowe cierpienie Jezusa Chrystusa. Wizualna poezja wyzierająca z cudownie skomponowanych ujęć Czarnego rumaka Ballarda sprawia, że film ten staje się czymś więcej niż tylko ładną opowieścią o więzi między chłopakiem i jego koniem. Nakręcone na taśmie 65mm ujęcia bitewne nadają Patriocie Emmericha posmaku prawdziwej epickości. Zamazujące granice między rzeczywistością a fikcją, wyobraźnią a koszmarem, sceny z Domu snów Jima Sheridana pozwalają jeszcze mocniej wczuć się w stan głównego bohatera. Egzotyczne i zmysłowe zdjęcia do Anny i króla Andy'ego Tennanta przybliżają zachodniego widza do zrozumienia, a raczej poczucia, kultury XIX-wiecznego Syjamu. Deschanelowi zawdzięczamy niezliczone chwile filmowego zachwytu bądź fascynacji siłą przekazu tkwiącą w pojedynczym obrazie, potrafiącym opowiedzieć więcej niż tysiące słów.

Kadr z filmu "Patriota"

Kadr z filmu "Pasja"

Caleb Deschanel kręcił zdjęcia w każdej możliwej formie, od taśmy 16mm po pracę z cyfrową kamerą ARRI Alexa oraz inscenizowanie w technologii 3D. Ma na swoim koncie mnóstwo reklam, pracę w telewizji oraz dziesiątki innych doświadczeń zawodowych. Często podkreśla jednak, że interesuje go przede wszystkim wpasowanie się ze swoją pracą w styl opowiadanej historii i reżyserskiej wizji, a sztuka, nie tylko filmowa, powinna polegać na zapraszaniu do dialogu oraz "przynoszeniu widzom jakiegoś rodzaju zrozumienia dotyczącego przyczyn i skutków całego tego cierpienia i wszelkiej radości, z którymi związane jest ludzkie życie". Wyznawany przez siebie etos wnosi na każdy plan filmowy i do każdej rozmowy o sztuce operatorskiej. Jesteśmy niezwykle dumni, że już za kilka miesięcy Caleb Deschanel przyjedzie do Bydgoszczy, by odebrać Nagrodę Camerimage za Całokształt Twórczości, podzieli się z uczestnikami festiwalu swoim podejściem do kina oraz opowie o filmach, które nakręcił.
Wyślij do: